Jak wygląda Montessoriańska Praca Własna

04 Jak wygląda Montessoriańska Praca Własna

Dzień zaczynamy zdrowym pożywnym śniadaniem

Montessoriańska Praca Własna odbywa się w grupie maksymalnie dziesięcioosobowej z wykorzystaniem oryginalnych i atestowanych materiałów montessoriańskich.

Każde pojedyncze spotkanie zaczyna się śniadaniem. Każde dziecko decyduje, co zje i ile zje, samo nakłada sobie na talerz. Dzięki temu ćwiczy samodzielność, wykorzystuje umiejętności zdobyte w trakcie pracy z pomocami z działu życia praktycznego, uczy się podejmowania pierwszych decyzji. Dodatkowo przez cały dzień dzieci mają dostęp do zdrowych napojów oraz miseczek z warzywami i owocami (marchewka, jabłko, banan, pestki i nasiona, samodzielnie wyhodowane kiełki etc.).

Zajęcia Montessoriańskiej Pracy Własnej poprzedzone są spotkaniem w kręgu, podczas którego poznajemy się, dzielimy się ze sobą ważnymi sprawami, uzupełniamy kalendarz oraz w ramach lekcji ciszy – witamy się ze świecą.

 

Jak wyglądają zajęcia

Zajęcia w Akademii Szkraba Montessori są prowadzone znaną i bardzo cenioną na całym świecie metodą pedagogiki Montessori. Jest to metoda edukacji najmłodszych dzieci, opracowana przez włoską pedagog Marię Montessori, którą pracowała od 1909 roku w swojej szkole.

Zgodnie z założeniami metody Montessori zajęcia odbywają się w sali, która jest zaprojektowana i wykonana tak, by stwarzała możliwość intensywnego, ale dobrowolnego rozwijania się, kształciła samodzielność i pewność siebie.

Akademia jest zatem wyposażona w szereg specjalnie przygotowanych zestawów do pracy-zabawy, które ułożone są na oddzielnych tacach, na półkach dostępnych dla każdego dziecka. Dzieci korzystające z zajęć mają dowolność w wyborze zestawu, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami. Praca z zestawem odbywa się przy stoliku, sposób pracy-zabawy prezentuje dziecku nauczyciel lub opiekun. Potem dziecko ma możliwość samodzielnej pracy z zestawem czy zagadnieniem, tak długo, jak tego potrzebuje i chce.

Po zakończeniu pracy, każde dziecko, z pomocą lub bez, uczy się sprzątać swoje stanowisko, m.in. przez doprowadzenie zestawu do stanu użyteczności dla innych dzieci i odłożenie zestawu na miejsce na półce. Potem może wybrać kolejny zestaw i w tym cyklu pracuje przez całe zajęcia.

 

Cele zajęć

Umiejętności, które dzieci zdobywają i trenują w Akademii Szkraba Montessori, pozwalają realizować im takie cele, jak:
» zabawa,
» rozwój małej motoryki,
» przygotowanie do pisania,
» edukacja w zakresie trzech dziedzin wiedzy (język, matematyka, kultura),
» budowanie umiejętności koncentracji,
» nauka umiejętności dokonywania wyborów,
» rozwój samodzielności w działaniu i nawyku wykonywaniu czynności od początku do końca,
» rozwój wrażliwości sensorycznej w zakresie wszystkich zmysłów.